Hogyan tanuljunk hatékonyan?
Közeleg az új tanév és ez magával hozza a tanulás szükségességét is. Röviden összegyűjtöttük, hogy milyen módszerekkel teheted hatékonyabbá a tanulást.
Ne az újraolvasásra alapozz!
A legtöbb diák úgy próbálja memorizálni az anyagot, hogy egyszerűen csak újraolvassa az olvasmányokat és a jegyzeteit. Amikor az ember először olvas el valamit, nagyon sok mindent megért és leszűr belőle. Amikor azonban újraolvassa ugyanazt a szöveget, azt már végig az “igen, igen, ezt már tudom” érzésével teszi, így az újraolvasás kifejezetten felszínes.
Tegyél fel magadnak kérdéseket!
Lényegesen hatékonyabb tanulási módszer, ha elolvasod az anyagot egyszer, aztán arra vonatkozó kérdéseket teszel fel magadnak. A tanulást és az emlékképződést ugyanis leginkább az információ újbóli lekérdezése, előhívása segíti elő. Az ilyen kérdések ugyanis kifejtős választ, alaposabb magyarázatot igényelnek. Ezek átgondolásával és megfogalmazásával is csiszolódik az anyag a fejedben, jobban megérted, jobban rögzül és tovább meg is marad.
Kösd össze az új tudást a már meglévővel!
Hatékony tanulás az eredménye annak a tanulási stratégiának, ha úgy olvasod újra az anyagot, hogy folyamatosan kapcsolatokat keresel a leírtak és a már meglévő ismereteid között. Ez is – a régi és az új tudás összekapcsolása – nagyban fokozza a tanulás hatékonyságát.
Rajzold le az információt!
Jó tanulási technika az is, ha diagramokat, modelleket vagy folyamatábrákat készítesz. Minden aktív tanulási módszer sokat segít a tanultak tényleges rögzítésében, ilyenkor ugyanis ténylegesen foglalkozol a dologgal, elmerülsz benne és nem csak passzívan szemléled kívülről.
Készíts és használj tanulókártyákat!
A hatékony tanulás szintén jó és aktív módszere a tanulókártyák használata is. Fontos azonban, hogy azokat se vedd ki a pakliból, amelyekre egyszer már tudtad a választ. Sokan ugyanis, ha tudják a helyes választ egy kártyára, akkor azt ki is veszik a paklijukból.
Adj időt a bevésődésnek!
Nagyon sok diák halasztja mindig az utolsó pillanatra a tanulást és próbálja aztán a vizsga előtti utolsó estén magába zsúfolni a teljes anyagot. A kutatások azonban azt mutatják, hogy ez nem segíti elő az információ hosszú távú megjegyzését. Ennél sokkal jobb tanulási módszer, ha nagyobb időkereten belül, tagoltan, szakaszosan ismételed át az anyagot.
A kitartás és a szemlélet a lényeg, nem a tehetség
A tanulók fejében jellemzően kétféle kép él a tanulásról. Az egyik a fixált tanulási modell, amely lényegében arról szól, hogy az embernek van egy adott mértékű tehetsége egy adott területen – például a kémiához vagy a fizikához -, és abban mindaddig jól is fog teljesíteni, amíg el nem éri a határait. Onnan továbblépni már túl nehéz és azon túl már nem is fog jól teljesíteni. A másik ezzel szemben a fejlődési modell, mely szerint a tanuláshoz hatékony stratégiák kellenek, időt kell szánni a feladatok elvégzésére és elmerülni a témában. Így fokozatosan fejleszted a képességeidet és lépésről lépésre tolod ki egyre jobban a határaidat az adott területen.
Forrás: eletrevalogyerek.hu/blog/